Min Havefilosofi


Den naturinspirerede have

Sneen er smeltet og erantis spreder gylden forårsglæde i vores haver. Tiden er kommet for en lille snak om havefilosofi. Denne omhandlende min egen haveglæde og hvorfra jeg henter inspirationen til den filosofi, der kendetegner mit lille paradis.

Havefilosofi dækker over mange ting. Men kan bl.a. beskrives som den type eller idé din have bygger på. Omvendt kan du sige hvilken type haveparadis er jeg og din bliver således en afspejling af det.

Nogles paradis er nyttehaven mens andre er til farvestrålende blomsterbede. Nogle er plantesamlere, mens andre er til havenisser. Nogle er til sirlig orden mens andre, som jeg selv, er til det mere naturlige og vilde.

Jeg skal indledningsvis fortælle, at jeg i dag råder over en have på 12.000 m2. Haven har jeg overtaget efter min far og er en plantesamling der primært består af eksotiske træer, buske og rododendron. Dertil kommer en lille skov med en tilhørende eng.

Min havefilosofi bygger på en plante og blomsterglæde jeg har haft siden min barndom. Her var jeg omgivet af eksotiske blomster, buske og træer i min fars store have, som ligger i naturrige omgivelser i form at skov, eng og mark. Min far repræsenterede plantesamleren, der så glæden i planteslægters mangfoldighed og lyksaligheden i at drive dem frem selv. For ham var det den enkelte plantes karakter der var vigtig mere end det var den æstetiske helhed den skulle indgå i.

Naturens referencer

Da jeg holder meget af naturens plantesamfund og den æstetik man finder her, er det naturligt, at jeg henter min haveinspiration netop herfra eller fra parker anlagt efter naturlige principper. Udover de danske planesamfund man finder i skov og på enge, så henter jeg inspiration i de engelske Woodland gardens eller hollandske Heemparks, hvis indretning udspringer af naturens egen.





Om jeg vandre i de amerikanske skove og prærier, det irske højland eller en skov på Bornholm, så er det indtryk herfra jeg bringer hjem og omsætter til virkelighed i min egen have.

For mig er den sublime have, en oase af naturprægede plantescenerier, der forener den danske natur med hårdføre eksotiske plantearter. En oase hvor planter forvilder sig selv og hvor eksotiske planter kan trives side om side med hjemmehørende arter, i en samhørighed der virker naturlig.


Havens indretning
Overordnet skal min have være en æstetisk oplevelse ud over det sædvanlige. Den skal samtidig danne rammen om landlivets enkelhed, hvor ro og eftertanke opnås igennem blomsters ynde, fugles sang eller en lur i skyggen på den varme sommerdag.

Jeg søger, med respekt for havens eksisterende plantesamlinger, at arbejde med naturen i stedet for mod den. Det gælder i min måde at formgive, pleje og plante på.

Jeg lader planter sammen med kulturskabte elementer som eksempelvis stengærde og græsstier definere havens rum og forløb. Haven skal som i naturen opleves som en vekselvirkning imellem det åbne og lukkede, hvor lysninger afløses af fortættede busketter og træmasiver.

Plejeniveauet holdes på et minimum og fortrinsvis kun aggressive og invasive planter luges bort. Til gengæld får bl.a. vilde urter lov at indfinde sig og indgå på lige fod med de udplantede.
Kun plantesamlinger som fx rododendroner plejes intensivt efter særlige vilkår.

Stauder og lignende planter udsås direkte eller udplantes efter naturlige principper, for således at skulle kunne klare sig selv. Plejeniveauet holdes på et minimum.



Haveglæden
For mig er det havens konstante foranderlighed og udvikling der er en glæde at følge. Nydelsen ved at se ting spirer, vokse, gro og blomstre er det der driver mig. Det at have muligheden for at skabe mit eget paradisets have, hvor jeg føler mig i pagt med naturen, er det der gør mig lykkelig.

Kommentarer

Populære opslag