Tidlige kartofler uden frygt for nattefrost.

Sådan dyrker jeg mine tidlige kartofler - uden frygt for nattefrost.

Forår
Vi er i marts måned og dagene bliver lysere. Vi har dage, hvor solen kigger frem. Jeg kan mærke det begynder at krible i mine fingre. Jeg får en eventyrlig lyst til at komme igang med at dyrke grøntsager. Men det er lige tidligt nok. Vi skal længere hen på foråret, før jeg kan begynde at dyrke grøntsager i min køkkenhave. Jorden skal være varm og parat først.


Kartoffelspande hitter 
Tidlige kartofler er et hit hos os. Jeg har investeret i et par kartoffelspande. I spandene dyrker jeg altid mine tidlige kartofler.

De sorte kartoffelspande står fint ude i mit lyse bryggers.

Jeg ser til mine kartoffelspande hverdag. Jeg venter spændt på at se de første grønne spire bryde jordfladen i spandene.

Husk altid at give kartoffelspandene godt med vand.

Fordelen ved at kartoffelspandene står i mit bryggers er, at jeg ikke behøver at frygte nattefrost, som vi stadig kan opleve i det tidlige forår.




Genbrug af æggebakker
Jeg har allerede forespiret mine kartofler i æggebakker, som har stået i bryggersvinduet siden slut januar.

Jeg vælger altid spisekartoffelsorten solist. Solist er en ekstrem tidlig spisekartoffel.

Jeg husker altid at forsespire solist spisekartoflen i god tid, da sorten har en lang spirehvile. Men så har den til gengæld nogle dages kortere grotid end andre kendte tidlige spisekartoffelsorter.

Solistsorten er yderst velsmagende med glat skind. Jeg har erfaret at den giver et højt udbytte af middelstore kartofler.





Kartofler indtager spandene
Jeg lægger 4 kartofler i 10 cms dybde, i hver spand.

Allerede efter et par uger, hvor jeg har plejet mine kartofler med vand, begynder de så småt at komme op ad jorden.

Nu skal jeg være ekstra omhyggelig med at vande kartoflerne, da kartoffelplanten har sarte rødder, som ikke må tørre ud.

De skal jo gerne sætte mange knolde, som jeg senere vil nyde at spise.

Der går nu ca. 8 til 9 uger før jeg kan høste mine første nye kartofler.

Fordelen ved mine kartoffelspande er at jeg kan strække sæsonen med  nye kartofler fra maj til september. Jeg lægger nye kartofler i spandene straks efter de første hold, er høstet.

Fakta om kartoflen:
  • Kartoflen hører til natskyggefamilen som tomat, aubergine og peberfrugt
  • Kartoflen stammer oprindelig fra andesbjergene i sydamerika
  • Kartoflen kom til Europa midt  i 1500 tallet med de spanske opdagelsesrejsende
  • Kartoflen blev først rigtig anerkendt i Danmark i 1800 tallet
  • Kartoflen er en af de mest udbredte fødevarer i verden -den 3. største fødevarer efter ris og hvede
  • Kartoflen er rig mange kostfibre, C-vitamin og B-vitaminerne: B1, B6
  • Kartoflen indeholder også mineraler, især kalium, jern og magnesium
  • Kartoflen indeholder kulhydrater i form af stivelse


Kommentarer

Populære opslag