Vand i haven





VAND I HAVEN


Mange haveejere er de lykkelige ejere af at have en lille bæk eller å igennem deres have uden at vide hvilke skønne muligheder det giver dem for fantastiske oplevelser. Ofte klager de over den ukrudt der hersker langs dens bredder og hvilket arbejde det er, at holde det i ave.
Jeg kan kun sige jeg er dem yderst misundelige. For intet er så skønt at have levende og rislende vand i haven. Intet giver større og anderledes plantemuligheder end på bredden af vand.

hjemvendt fra de engelske haver er jeg igen gjort opmærksom på vandets effekt på et haverum og det liv det kan give. Damme, søer og små kilder eller åer er oplagte ingredienser og virkemidler i smukke haverum.

Mulighederne for planter der elsker, at trives her er store og det er bare om, at komme igang hvis man skulle være den heldige ejer.

Oplagte planter til brug ved vand er fx. el, hjertetræ, vandgran, pil, kornel, rododendron, lysithium, hosta, primula, narcisser, bregner,engkabbeleje, engblommer, astilbe og iris. Ja jeg kunne nævne i flæng og kun fantasien sætter grænser for beplantninger der egner sig.

så mit råd er, at få ryddet ukrudten af vej og få plantet det hele til med smukke sumpplanter der trives tæt ved vand.

Kommentarer

Populære opslag