Opstart af køkkenhaven



Min ide med køkkenhaven er, at køkkenhaven skal forsyne mig med friske grøntsager og urter. Det skal være sjovt, spændende og ikke mindst underholdende at arbejde i køkkenhaven.


For mig er køkkenhaven mit legerum, hvor kun fantasien sætter grænser. Det skal være en fornøjelse at opholde sig i køkkenhaven. Køkkenhaven er ikke som vores prydhave, rummet der præsenterer farverige blomsterscenerier, graciøse buske, og karakterfulde træer. 

Jeg synes bestemt der skal være plads til at klemme lidt farve indimellem de frodige grønne køkkenurter. Derfor vil jeg så flere forskellige sommerblomster i min køkkenhave.

Vi skal aldrig lade os begrænse. Vi skal bare give den gas og se muligheder. Hvem synes ikke det er fedt at kunne drøne ud i køkkenhaven og forsyne sig med friske sprøde grøntsager eller urter og i samme disciplin skære sige en favn fuld velduftende blomster. De duftende sommerblomster vil forskønne et veldækket bord, hvor de friske grønsager hitter.


Vores køkkenhave har en størrelse, som gør det muligt at lege med ideen om, at have lidt blomster og flere bænke placeret rundt i køkkenhaven.  Jeg er vild med at kunne tage en slapper på bænken efter flere hyggelige arbejdstimer i køkkenhaven.

I år skal jeg indrette vores køkkenhave for første gang, hvilket er en spændende udfordring. Jeg vil gerne udnytte køkkenrummet, så den fremover er nyttehaven, som bidrager i overflod til husholdningen og afløseren for det lokale fitness center. 

Jeg ved det kræver tid at planlægge og etablere et formfuldendt køkkenhaverum, hvilket jeg ikke får i år. Jeg vælger at dyrke det vi holder af at spise og se på.

Først til efteråret, vil jeg anlægge de egentlige rammer for den kommende nyttehave. Jeg har startet havefræseren og forberedt et par områder, hvor der nu allerede er lagt de første kartofler. I næste weekend følger løg, rødbeder, porer, radiser, salater og jordbær  trop.

Jeg kan ikke næsten ikke vente med at sætte tænderne i nye kartofler, fra egen avl. 

Derfor har jeg lagt plastik  udover arealet, hvor jeg vil dyrke kartofler. Der skal bare knald på jordtemperaturen. Nu da de første rækker kartofler er lagt venter vi utålmodigt på at kunne grave de første små fine knolde op. Dog må vi forvente der går ca. 8 uger, før vi kan smovse os i nye kartofler fra egen køkkenhave. 

Et godt staldtip er at lægge kartofler af flere omgange, hvilket gør det muligt at have nye kartofler over en længere periode.

Kommentarer

Populære opslag