Tre Lupiner blev til mange

For år tilbage såede min kære moder en række Lupiner i den daværende køkkenhave. Da tiden kom til at de skulle blomstre, var der kun tre tilbage. En hvid, en lilla og en lyserød. Køkkenhaven blev nedlagt og ingen skænkede de sølle tre Lupiner megen omtanke. Der blev fræset med jævne mellemrum omkring dem og ukrudt holdt nede. Men de tre Lupiner holdt stand.
Sidste år anede jeg så pludseligt en masse små planter der unægteligt mindede om Lupiner. De tre oprindelige planter havde smidt deres frø og jeg havde åbenbart med min fræsen rundt, fået spredt disse frø godt og grundigt. Billederne taler vidst nok i sig selv for hvilket resultat der er kommet ud af det. en hel lille mark af Lupiner. De blomstre nu i flor som aldrig før. Overdådige står de der med deres lange lys i blå, lyserøde og hvide nuancer og med markerne i baggrunden kan det næsten ikke blive mere landidyl.

Skulle man ønske sig en Lupin mark derhjemme, så er det bare igang med at så. Et brev er nok til at få flere planter. De kan enten forkultiveres i potter eller sås direkte ud på jorden. Når disse planter har blomstret første gang, indsamler man så igen frø. Herpå rives jorden omkring de oprindeligt udplantede Lupiner og der sås ud. De kommende år vil der således komme flere og flere planter og man på denne måde med tiden få sig en hel mark.

Jeg har ihvertfald tænkt mig at tage frø af mine igen i år og så dem videre udenom de andre. Så kan min Lupin mark blive endnu større og endnu mere overdådig og farvestrålende.

Kommentarer

Populære opslag