Trillium en trendy plante i skovbundsbedet

Treblad som på latin hedder Trillium er en ægte perle af de skovbundsplanter man kan dyrke i sine have med stor glæde. Jeg selv fik først rigtigt øjne op for denne lille skønhed for år tilbage, da jeg besøgte Sinnenas trädgård i Stockholm. I denne smukke terapeutiske have, den smukkeste jeg til dato endnu har set, stod der under en gammel bøg en stor gruppe Trillium grandiflorum og lyste smukt op i skyggen af træet.
Trillium er en slægt bestående af omkring godt 40 arter. den findes i stor udbredelse i de Amerikanske nord/østlige skove samt Asien og Himalaya. De varierer i både størrelse, løv og blomsterfarve. bladene kan være fra lysgrønne over til det rødlige og med og uden striber i bladende, imens blomsterne er hvide, gule og røde. Fælles for dem alle er, at de kun danner tre blade, deraf det danske navn Treblad. Planten trives bedst i en humusrig veldrænet muldjord hvor den om foråret i maj - juni måned skyder op og sætte blomst.

Den kendte engelske haveguru Gertrude Jekyll brugte den selv som skovbundsplante i sin have i Mundstead, hvor hun elskede den for sin villighed i at formere sig vildt rundt i skovbundens lysninger.
Jeg selv har i første omgang valgt at have mine Trilliums udplanten i kanterne af surbundsbedene i haven. min idé er senere at frøformere dem ud i områder af min skov og se hvorledes de vil trives der.

Indtil videre begrænser min bestand af Trillium sig til tre arter. Det drejer sig om Trillium grandiflorum der har hvide udstående til oprette blomster, Trillium cernuum med sine hvide hængene blomster med rød støvdragere og Trillium gracile  der har oprette røde blomster og stribede blade





Ønsker man sig en trendy skovbundsplante er det bare om at komme på planteskolen eller ud på et af de mange plantemarkeder. Her fås den i flere varianter, men skal man have nogle af de sjældnere, vil jeg opfordre til at google lidt rundt på nettet efter frøleverandører.

Kommentarer

Populære opslag