3K - Kick start Køkkenhaven med Kompost


3K - Kick start Køkkenhaven med Kompost
Foråret lader vente på sig, hvilket ikke er ensbetydende med, at vi bare kan læne os tilbage og gasse den i gyngestolen. Lur mig om det ikke pludselig kommer til at gå susende hurtigt, og vupti foråret med sit lune vejr overhaler os indenom.
Så få bare fingeren ud og vær’ godt beredt og udrykningsklar, når vejret endelig beslutter sig for at give os mulighed for at komme i jorden, og få den godt op under neglene.

De sidste dage har jeg haft spændt traileren efter jetjageren, og fløjet ud på den lokale genbrugsplads. Jeg har benyttet mig af den fantastiske mulighed at afhente gratis kompost til haven. Kompost er miljøvenlig gødning og et unikt jordforbedringsmiddel. Ja jeg kan varmt anbefale at benytte sig af den mulighed. Og det er altid hyggeligt at hilse på de kompetente genbrugsvejledere, som  står på spring og nærmest falder over skovlene, for at dele ud af faglig viden, indenfor genbrugsområdet.

I år udvider vi haven med en staudesektion og en køkkenhave. Det projekt kræver store mængder humus til jordforbedringen, hvilket vores egen kompost ikke rækker til, i år. Jeg er typen som aldrig kan få nok, og tænker det må gå under kategorien, lettere miljøskadet. Lur mig om jeg ikke har skovlet og sikret mig kompost, så der også er til at forkæle vores skovbundsplanter. Min erfaring siger mig, at det lønner sig at forkæle planter. 
Og planterne gengælder altid med at strutte i flot struktur og blomst, når den tid kommer. Ja planter er også vilde med vitaminindsprøjtninger.

Husk at kompost er spækket med kraftig organisk materiale og tæller en hær af mikroorganismer, som er langt større end vores danske militærenhed.
Ja kompost er stærke sager og absolut kraftig materiale, som kræver at blive blandet med havejord, før vi anvender det i køkkenhaven eller i det hele taget overvejer at så eller tilplante med nyt liv.





Hjemme hos os handler det om at se muligheder. Og mens vi venter på at jorden bliver klar til at danne grobund for årets planter og grøntsager, udnytter vi ventetiden med at sikre bedste spire og vækst forhold for diverse frø, fx anvender vi vindueskarme som små væksthuse, med succes. Mange af frøene har udviklet sig til sunde planter, som nærmest  står i kø for at gøre sig ude, i den virkelige have.


Når vi har smidt et sundt lag kompost i den nye køkkenhave og kultiveret, venter vi kun på at vejrforholdene er gunstige til, at vi kan så og udplante de allerede utålmodige køkkenvækster.


Hvad er god kompost 
  • Rig på næring og organisk materiale
  •  Løv blade, vådt køkkenaffald
  • Staldgødning
  • Fint klippet kviste og grene
  • Gammel pottemuld og planterester


Kommentarer

Populære opslag